سولفات سدیم
نوشته شده توسط : فروش سولفات آلومینیوم

سولفات سدیم | Sodium Sulfate

 

نام صنعتی : سولفات سدیم | Sodium Sulfate

فرمول شیمیایی : Na2SO4

درجه خلوص : %99

نام های دیگر :  نمک سدیم سولفوریک اسید

بسته بندی : کیسه 25 کیلو گرمی ، پالت 1 تنی ، جمبوبگ 1 تنی

سولفات سدیم | Sodium Sulfate

نام علمی سولفات سدیم: نمک سدیم سولفوریک اسید

فرمول شیمیایی : Na2SO4

آنالیز  : خلوص %۹۹

سدیم سولفات تناردیت  با فرمول Na2SO4

سدیم سولفات دکاهیدرات   با فرمول Na2SO4·۱۰H2O

سدیم سولفات هپتاهیدرات با فرمول  (Na2SO4·۷H2O)   نمک گلوبر

سولفات سدیم چیست؟

سدیم سولفات یکی از عمومی ترین مواد بسیاری از آب های معدنی همانند آب دریا می باشد، همچنین سولفات در ریزش های جوی وجود داشته و یکی از اصلی ترین محلول های موجود در برف و باران می باشد. بسیاری از دریاچه های شور در سرتاسر دنیا مقادیر مختلفی سولفات سدیم دارند. این ماده از نظر شیمیایی بسیار پایدار است.

سولفات سدیم بعنوان یک ماده معدنی در طبیعت یافت می شود و یا از طریق  برخی از فرآیندهای صنعتی به عنوان یک محصول جانبی تولید می شود.سولفات سدیم در رده مواد شیمیایی غیرسمی در شرایط عادی قرار گرفته و کاربردهای صنعتی فراوانی دارد . این ماده با گرید و خلوص مختلف در صنایع مختلفی همچون شیشه سازی، دارو سازی، بافندگی ، مواد شوینده و …. کاربرد فراوان دارد.

کاربرد سولفات سدیم در صنعت :

خوراک دام

صنایع داروسازی

صنایع شیشه سازی

صنایع پودر شوینده و پاک کننده

صنایع بافندگی و صنعت رنگرزی

صنایع نظامی ,عکاسی, سولفور سدیم

صنایع کاغذ ( کاغذ کرافت ) و غیره ….

 

کاربرد سولفات سدیم در صابون و مواد شوینده

بخش عمده ای از مصرف سولفات سدیم در مواد شوینده در طول سالیان اخیر بعنوان یک ماده پرکننده بوده است. البته کاربرد سولفات سدیم به عنوان پرکننده در شوینده های پودری رو به کاهش است که این موضوع ناشی از رویکردی است که در زمینه استفاده از شوینده های مایع غلیظ به جای استفاده از فرمول های پودری که حجیم تر هم هستند پدید آمده است.

کاربرد سولفات سدیم صنایع رنگرزی و نساجی

سالانه صدها هزار تن سولفات سدیم در جهان در صنایع نساجی برای رنگرزی پارچه ها استفاده می شود. این ماده موجود نفوذ یکنواخت و هم سطح رنگ درون بافت های پارچه می شود و بر خلاف کلرید سدیم موجب زنگ زدگی لوله های فولادی نمی شود. سولفات سدیم در رنگرزی به عنوان تعدیل کننده بارهای روی سطح منسوج و پارچه، در چاپ کالاهای نساجی کاربرد دارد.

کاربرد سولفات سدیم صنایع کاغذ و چوب

سولفات سدیم کاربرد فراوانی در صنعت کاغذ و چوب (پالپ چوب) در فرآیند کرافت (فرآیند سولفات) به منظور تولید پالپ چوب دارد و به طور گسترده در ساخت کاغذ و برخی از مواد ساختمانی استفاده می شود.

کاربرد سولفات سدیم صنایع شیشه سازی شیشه

سولفات سدیم صنایع شیشه سازی و شیشه آلات نیز کاربرد دارد. سولفات سدیم مانع از به وجود آمدن سفیدی توسط شیشه مذاب در طی پالایش می شود. سولفات سدیم بعنوان عامل استخراجی در شیشه ذوب شده عمل می نماید و موجب حذف حباب های کوچک هوا در فرآیندهای دمیدن و قالب سازی شیشه می شود.

 

بسته بندی : کیسه جامبوبک و کیسه ۵۰ کیلوئی

ما سدیم سولفات ، سولفیت سدیم و سولفید سدیم مورد نیاز شما را تأمین می نمائیم.

جهت درخواست خرید سولفات سدیم ، از طریق لینک ثبت سفارش بالای صفحه اقدام فرمائید.

فروش سولفات سدیم

کیمیا پارس شایانکار آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش‌های خریداران به‌صورت آنلاین و شبانه‌روزی از طریق وب‌سایت خود ، سولفات سدیم مورد نیاز صنایع مختلف را بهترین قیمت و بهترین کیفیت تأمین کند و در سریع‌ترین زمان ممکن به‌وسیله سیستم حمل‌ونقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال نماید.

قیمت سولفات سدیم

قیمت سولفات سدیم کیمیا پارس شایانکار پیوسته و همیشه پائین ترین قیمت است و می‌توانید ضمن استعلام قیمت، با قیمت سولفات سدیم سایر اشخاص حقیقی و حقوق دیگر مقایسه نمائید.

خرید سولفات سدیم

کیمیا پارس شایانکار افتخار دارد اعلام نماید که توانایی تأمین به‌موقع سولفات سدیم شرکت‌های معتبر کشور و تحویل در محل درخواستی آنان را دارد.

دسته: مواد شیمیایی

برچسب: Bleaching agents, CBI, Cleaning and Furnishing Care Products, Detergent Industries, Fillers, Food Industries, Food Packaging, Kimia Pars Shayankar Sodium Sulfate, Laboratory chemicals, Na2SO4, Paper Products, Pulp and paper, textile, آنالیز سولفات سدیم, اعلام قیمت سولفات سدیم, بسته بندی سولفات سدیم, خریدار سولفات سدیم, درباره ی سولفات سدیم, درخواست خرید سولفات سدیم, دکاهیدرات, رنگ سولفات سدیم, سولفات سدیم, سولفات سدیم کیمیا پارس شایانکار, سولفات ها, سولفور سدیم, سولفید سدیم, صادرات سولفات سدیم, فروش ویژه سولفات سدیم, فروشنده سولفات سدیم, قیمت سولفات سدیم, کاربردهای سولفات سدیم, کارخانجات سولفات سدیم, کارخانه ی سولفات سدیم, محصولات سولفات سدیم, مصارف سولفات سدیم,مصرف های سولفات سدیم, مواد شوینده, مواد شیمیایی, مواد مصرفی صنایع شوینده, نقطه جوش سولفات سدیم, نقطه ذوب سولفات سدیم, نمک سدیم, هپتاهیدرات, همه چیز درباره ی سولفات سدیم, واردات سولفات سدیم

کاربردهای سولفات سدیم

کاربردهای سولفات سدیم را می‌توان به صورت زیرخلاصه کرد:

صابون و پاک‌کننده‌ها: ۲۰ درصد سولفات سدیم در تهیه پودرهای پاک‌کننده خانگی و بین ۶۰-۲۰ درصد سولفات سدیم به عنوان پرکننده یا کف‌زای سفید و بی‌اثر دارند.

منبع سودا : به عنوان منبع اقتصادی و دسترس Na2O و یا گوگرد در بعضی صنایع است( صنایع چوب، کاغذ کرافت، شیشه، پارچه، دباغی ، ذوب نیکل، مکمل غذای حیوانات، عکاسی، تصفیه آب، روغن‌های سولفات) حدود ۶۵ درصد سولفات سدیم در تهیه کاغذهای مخصوص بسته‌بندی استفاده می شود.

شیشه: به عنوان منبع اکسید سدیم و گوگرد در شیشه سازی برای حذف حباب‌ها و یا جلادادن و جلوگیری از تشکیل کف روی شیشه در انواع شیشه‌های پنچره، تخت، بطری‌های مختلف، فایبرگلاس‌های عایق، پیرکس و … به کار می‌رود. درصد کمی از سولفات سدیم در صنایع شیشه‌سازی استفاده می‌شود.

منسوجات: در حین رنگرزی پارچه برای حفظ اسنحکام، جدا نگه‌داشتن آلاینده‌های آلی و جلوگیری از نمک‌گذاری ماده رنگ‌زا به کار می‌رود.

شیمیایی: پیش ماده ساخت موادی مانند سولفات سرب ( باطری، رنگدانه) سولفات پتاسیم(کود، داروسازی، شیشه و …) سولفات آلومینوم سدیم و… است.

داروسازی: سولفات سدیم در آب و گلیسرول محلول است و لیکن در الکل حل نمی‌شود. محلول ۸۹٫۳ درصد سولفات سدیم که معمولا شکل تزریقی آن است و فشاری همانند سرم خون دارد.

سولفات سدیم به صورت محلول رقیق به عنوان ملین تجویز می‌شود. همچنین قبل از عمل جراحی دستگاه گوارش و برای تخلیه لوله گوارش، سولفات دو سود به همراه ترکیبات پلیمر غلیظ اکسید اتیلن و آب به نام ماکروگل (Macrogol) به بیمار خورانده می‌شود. این ماده مصرف زیادی در تهیه پاک‌کننده‌ها از جمله پودرها و مایعات پاک‌کننده دارد.

ترکیب دارویی سولفات سدیم معمولا به صورت تزریقی و با نام‌های سلوئید(Celloid))، نمک فاینون (Fynon salt) و سولفات سدیم تزریقی تهیه می‌شود. سولفات سدیم تزریقی در داروهای دامپزشکی به عنوان مسهل و تقویت‌کننده فعالیت معده تجویز می‌شود.

کالاهای جایگزینی

پاک‌کننده ها: جایگزین ندارد

شیشه: سولفات کلسیم، کربنات سدیم

خمیرکاغذ: سود سوزآور، امولسیون گوگرد

اهمیت استراتژیک کالا در دنیای امروز

تخمین یک الگوی مصرف جهانی یرای سولفات سدیم به دلیل تغییرات گوناگونی که ممکن است در آینده در کشورهای جهان بوجود آید قدری مشکل است.کشورهای کانادا ، فنلاند، سوئد، بزرگترین تولیدکنندگان کاغذ کرافت در جهان هستند و شاید ۹۵ درصد سولفات سدیم در این کشور ها در این مورد مصرف می‌شود. در آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ژاپن و برخی کشورهای دیگر تولید کاغذ کرافت کم بوده و مصرف اصلی سولفات سدیم در پودرهای شوینده، صنایع شیشه، سایر تولیدات شیمیایی فرایند رنگرزی و … می‌باشد.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS) در سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۰۰ درصد مصرف سولفات سدیم در صنایع مختلف و بر اساس کاربردهای اصلی به صورت زیر برآورد شده است.

صابون و پودرهای شوینده :۴۵ %

صنایع نساجی: ۱۸ %

صنایع خمیر و کاغذ: ۱۳ %

صنایع شیشه: ۱۰%

سایر موارد ۱۴%

بر طبق آنچه گفته شده است اگرچه سولفات سدیم یک کالای استراتژیکی نیست(کالای حد واسطی است) اما در صنایع مختلف به ویژه در بخش‌هایی از صنایع شیمیایی موارد مصرف گوناگونی دارد و علیرغم اهمیت زیاد سولفات سدیم در صنایع شیمیایی، غالبا به عنوان یک محصول جانبی یا یک ترکیب واسطه و نه به عنوان محصول اصلی مطرح است.

سولفات سدیم (نمک سدیم اسید سولفوریک)  :   Sodium Sulfate

سولفات سدیم یکی از عمومی ترین مواد بسیاری از آب های معدنی همانند آب دریا می باشد و در بسیاری از دریاچه های شور سراسر جهان سولفات سدیم موجود است. همچنين سولفات در ريزش هاي جوي وجود داشته و يکي از اصلي ترين محلولهاي موجود در برف و باران مي باشد. بسياري از درياچه هاي شور در سرتاسر دنيا مقادير مختلفي سولفات سديم دارند که از اينگونه منابع مقدار زيادي سولفات به صورت تجارتي استخراج مي شود.زيرا سديم معمولاً جزو کاتيون هاي غالب است

  فرمول شیمیایی سولفات سدیم پودری : Na2SO4

سولفات سدیم از نظر شیمیایی بسیار پایدار است. در درجه حرارت بالا می توان آن را با کاهش سدیم کربو ترمال، آن را تبدیل به سولفید کرد:

Na2SO4 + 2 C → Na2S + 2 Co2

سولفات سديم در شکل طبيعي اش اگر به صورت نمک آبدار يافت شود به آن، ميرابيليت (Mirabilite) يا نمک گلوبر مي گويند و نوع  خشک آن به نام تنارديت(Thenardite) مشهور است. سولفات سديم آبدار يا ميرابيليت در طبيعت بيشتر يافت مي شود.

سولفات سديم در درجات مختلف خلوص وجود دارد که به طور تئوريک از کريستال هاي خالص ميرابيليت هاي شکفته شده تا ترکيب و مخلوطي از ديگر نمک ها و ناخالصي ها يافت مي شود،

موارد کاربرد سولفات سدیم :

1 – صنایع پودر شوینده

2 –  صنایع شیشه سازی

3 – صنایع تولید کاغذ

4 –سایر موارد : سولفات سدیم یك منبع اقتصادی و مناسب برای Na2O در تعدادی از صنایع از جمله رنگرزی پارچه‌های نساجی، دباغی و چرم سازی، صنایع چوب و نظامی و عکاسی… می‌باشد. کاربردهای دیگر این ماده عبارتند از صنایع داروسازی، کودهای شیمیایی ،تولید اسفنجهای مصنوعی و …

سولفات سدیم کیمیای صنعت دارای خلوص90%  و به صورت فله ای و کیسه شده با قیمتی بسیار مناسب آماده تحویل میباشد

 

توجه   : 

 

   قیمتها بر حسب واحد تناژ میباشد و خریدهای تناژ با همین

قیمت در محل کار شما تحویل داده میشود  

 

سدیم سولفات

نمک سدیم سولفوریک اسید است. در صورتی که بی‌آب باشد کریستالی سفید با فرمول Na2SO4 تشکیل می‌دهد که آن را تناردیت نیز می‌نامند; و هنگام آب‌پوشی به فرمول Na2SO4·10H2O (دکاهیدرات) تبدیل می‌شود که به آن نمک گلوبر نیز می‌گویند. جامد دیگری از آن هپتاهیدرات(Na2SO4·7H2O) است. با تولید سالانه ۶ میلیون تن از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی است.

 

این ماده در تولید مواد شوینده و تهیه خمیر کاغذ کاربرد دارد. معمولا در طبیعت به شکل دکاهیدارت یافت می‌شود.

 

ایمنی

اگرچه سدیم سولفات به عنوان یک ماده غیرسمی شناخته می‌شود, اما باید با دقت استفاده شود. غبار آن می‌تواند به آسم موقت یا صدمات چشمی منجر شود اما به راحتی با محافظ چشم یا ماسک می‌توان از آن جلوگیری کرد. حمل و نقل آن محدود نشده‌است و در فهرست ایمنی و حفاظتی قرار ندارد.

دیگر نام‌ها

تناردیت (معدنی)

نمک گلوبر (دکاهیدرات)

شناساگرها

شماره ثبت سی‌ای‌اس          7757-82-6 Yes,

7727-73-3 (decahydrate)

پاب‌کم    24436

کم‌اسپایدر            22844 Yes

UNII     36KCS0R750 Yes

شمارهٔ آرتی‌ئی‌سی‌اس           WE1650000

SMILES

 [Na+].[Na+].[O-]S([O-])(=O)=O

 

InChI

InChI=1S/2Na.H2O4S/c;;1-5(2,3)4/h;;(H2,1,2,3,4)/q2*+1;/p-2 Yes

 

InChI=1S/2Na.H2O4S/c;;1-5(2,3)4/h;;(H2,1,2,3,4)/q2*+1;/p-2

 

InChI=1S/2Na.H2O4S/c;;1-5(2,3)4/h;;(H2,1,2,3,4)/q2*+1;/p-2

Key: PMZURENOXWZQFD-UHFFFAOYSA-L

 

خصوصیات

فرمول مولکولی      Na2SO4

جرم مولی            142.04 g/mol (anhydrous)

322.20 g/mol (decahydrate)

شکل ظاهری        white crystalline solid

hygroscopic

چگالی    2.664 g/cm3 (anhydrous)

1.464 g/cm3 (decahydrate)

دمای ذوب           884 °C (anhydrous)

32.4 °C (decahydrate)

دمای جوش         

‎1429 °C (anhydrous)

انحلال‌پذیری in water      47.6 g/L (0 °C)

427 g/L (100 °C)

انحلال‌پذیری        نامحلول در اتانول

ضریب شکست (nD)          1.468 (anhydrous)

1.394 (decahydrate)

ساختار

ساختار بلوری        اورتورومبیک یا شانزده‌تایی (anhydrous)

مونوکلینیک (decahydrate)

خطرات

MSDS   ICSC 0952

شاخص ئی‌یو         فهرست نشده

خطرات اصلی        مضر

لوزی آتش

 نقطه اشتعال         آتش نمی‌گیرد

ترکیبات مرتبط

دیگر آنیون‌ها        سدیم سلنات

سدیم تلورات

دیگر کاتیون‌ها       لیتیم سولفات

پتاسیم سولفات

روبیدیم سولفات

سزیم سولفات

ترکیبات مرتبط      سدیم بی‌سولفات

سدیم سولفیت

سدیم پرسولفات

به استثنای جایی که اشاره شده‌است در غیر این صورت، داده‌ها برای مواد به وضعیت استانداردشان داده شده‌اند (در 25 °C (۷۷ °F)، ۱۰۰ kPa)

 

سولفات سدیم:

 

                 در ایران صنایع عمده مصرف كننده سولفات سدیم به ترتیب صنایع پودر شوینده، صنایع شیشه‌سازی و صنایع كاغذسای (كاغذ كرافت) می‌باشند. لازم به ذكر است كه صنایع دیگری از جمله صنایع تولید سولفور سدیم، صنایع نظامی، صنایع نساجی و رنگرزی، داروسازی، عكاسی و خوراك دام از مصرف كنندگان این ماده معدنی در ایران می‌باشند كه در درجه دوم اهمیت قرار دارند، میزان مصرف این صنایع در سال در مقایسه با سه صنعت دیگر قابل توجه نمی‌باشد.

کاربرد در صنایع :

 

صنایع پودر شوینده :

 

                كاربردها و مصارف پودرهای شوینده و پاك كننده با سرعت زیادی توسعه می‌یابد، خنثی بودن سولفات سدیم در دماهای پائین و تمایل به واكنش در دماهای بالا موجب استفاده از آن به عنوان یكی از مواد اولیه اصلی صنایع شوینده (پودرهای شوینده خانگی) به عنوان یكی از بهترین پاك كننده‌ها و حلال‌ها، شده است. این ماده معدنی در ساختمان پودرهای شوینده، علاوه بر سازنده و پركننده ارزان قیمت، باعث افزایش خاصیت پاك‌كنندگی و ازدیاد خاصیت تعلیق آن نیز می‌شود و بر روی خواص كلوئیدی سیستم تمیزكن نیز اثر می‌گذارد. امروزه پـودرهـای شـوینده فسفـاتی مسائل زیست محیطی زیادی را سبب شده است در پاسخ به این مشكلات، سازندگان پودرهای شوینده، به وسیلـه خارج كردن تریپلی فسفات سدیم (STPP) از فرآیند، تغییراتی را در پودرهای شوینده ایجاد نمودند. و بسیاری از سازندگان از سولفات سدیم به جای آن استفاده نمودند. به طور كلی امروزه حدود یك سوم (3/1) وزن مواد پاك كننده مصرفی در ماشین‌های رختشوئی، سولفات سدیم است.

صنایع شیشه سازی:

             بیشترین مصرف سولفات سدیم در صنایع شیشه برای تولید شیشه‌های جام (شیشه تخت) به روش فلوت است و در تولید سایر محصولات شیشه‌ای از جمله ظروف شیشه‌ای، بطری‌های شیشه‌ای داروئی و طبی، شیشه‌های مخصوص (پیركس، فایبرگلاس، كالاهای شیشه‌ای آزمایشگاهی و خانگی) مورد استفاده قرار می گیرد.

 

               سولفات سدیم در داخل كوره‌های ذوب شیشه به اكسیدهای Na2O، SO3 تجزیه شده و گازهای حاصله در داخل مذاب تولید حباب‌های بزرگ می‌نماید و ضمن اینكه حباب‌ها می‌خواهند از سطح مذاب خارج شوند، همراه خود حباب‌های ریز موجود در داخل گدازه شیشه (حباب‌های هوا) را خارج می‌كنند و مانع از حضور این حباب‌های ریز در شیشه می‌شوند و بر این اساس سولفات سدیمی از كف كردن و تشكیل حباب (كف ذوب نشده سیلیس) كه غالباً به صورت شناور در داخل شیشه ظاهر می‌گردد، به هنگام ذوب جلوگیری می‌نماید و کیفیت ظاهری و عملکردی شیشه را بهبود می بخشد. بعلاوه سولفات سدیم به عنوان كمك ذوب باعث افزایش سرعت ذوب سیلیس شده و در عین حال تمایل گازهای قلیایی را برای تشكیل حباب كاهش می‌دهد لذا از تولید سیلیس در داخل كوره جلوگیری نموده و باعث ارتقا كیفیت شیشه‌های سیلیسی (High Silica) می‌گردد.

 

 

 

صنایع تولید کاغذ:

 

              مصرف عمده سولفات سدیم در صنایع كاغذسازی در تهیه خمیر كاغذ كرافت است. این ماده معدنی در طی یك فرآیند شیمیایی مخصوص به خود، در تشكیل خمیر مایه كاغذ كرافت موثر است. این نوع كاغذ در ساخت پاكت‌های بسته‌بندی سیمان، كارتن و مقوا كاربرد فراوان دارد.

 

 

 

                در فرآیند تولید كاغذ كرافت از سولفید سدیم (Na2S) برای هضم خاشاك و چوب استفاده می‌شود، ئیدروكسید سدیم (NaOH) و سولفید سدیم مورد نیاز نیز از سولفات سدیم تأمین می‌شود.

 

سایر موارد :

 

                 سولفات سدیم یك منبع اقتصادی و مناسب برای Na2O در تعدادی از صنایع از جمله رنگرزی پارچه‌های نساجی، دباغی و چرم سازی، صنایع چوب و... می‌باشد. کاربردهای دیگر این ماده عبارتند از صنایع داروسازی، کودهای شیمیایی ،تولید اسفنجهای مصنوعی و ..

سولفات سدیم چیست ؟

 

مشخصات محصول سولفات سدیم :

نام شیمیایی : سولفات سدیم

اسامی مترادف با سولفات سدیم: سدیم سولفات ، تناردیت ، نمک گلوبر دکاهیدرات ، نمک اسید سولفوریک ، sodium sulfate .

گرید محصول : 1. سولفات سدیم صنعتی 2. سولفات سدیم آزمایشگاهی.

فرمول شیمیایی : Na2SO4 .

خلوص :سولفات سدیم 99 %.

شکل ظاهری : پودر سفید رنگ.

حلالیت در آب : قابل حل در آب می باشد.

 

تعریف سولفات سدیم :

سولفات سدیم یکی از عمومی ترین مواد از آب های معدنی همانند آب دریا می باشد، همچنین سولفات سدیم در ریزش های جوی وجود داردکه یکی از اصلی ترین محلول های موجود در برف و باران می باشد. بسیاری از دریاچه های شور در سراسر دنیا مقادیری سولفات سدیم دارند زیرا سدیم جزو کاتیون های غالب است.

سولفات سدیم چیست ؟

 

مشخصات محصول سولفات سدیم :

نام شیمیایی : سولفات سدیم

اسامی مترادف با سولفات سدیم: سدیم سولفات ، تناردیت ، نمک گلوبر دکاهیدرات ، نمک اسید سولفوریک ، sodium sulfate .

گرید محصول : 1. سولفات سدیم صنعتی 2. سولفات سدیم آزمایشگاهی.

فرمول شیمیایی : Na2SO4 .

خلوص :سولفات سدیم 99 %.

شکل ظاهری : پودر سفید رنگ.

حلالیت در آب : قابل حل در آب می باشد.

 

تعریف سولفات سدیم :

سولفات سدیم یکی از عمومی ترین مواد از آب های معدنی همانند آب دریا می باشد، همچنین سولفات سدیم در ریزش های جوی وجود داردکه یکی از اصلی ترین محلول های موجود در برف و باران می باشد. بسیاری از دریاچه های شور در سراسر دنیا مقادیری سولفات سدیم دارند زیرا سدیم جزو کاتیون های غالب است.

موارد مصرف و کاربرد سولفات سدیم :

1. صنایع پودر شوینده

2. صنایع شیشه سازی

3. صنایع کاغذ سازی ( کاغذ کرافت )

4. صنایع تولید سولفور سدیم

5. صنایع نظامی

6. صنایع نساجی و رنگرزی

7. دارو سازی

8. عکاسی

9. صنایع خوراک دام

قابل ذکر است که استفاده از این محصول در مقایسه با سه صنعت زیر قابل مقایسه نیست.

صنایع پودر شوینده : مصارف پودرهای شوینده و پاک کننده با سرعت زیادی توسعه می یابد، خنثی بودن سولفات سدیم در دماهای پایین و تمایل به واکنش در دماهای بالا موجب استفاده از آن به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی صنایع شوینده به عنوان یکی از بهترین پاک کننده ها و حلال ها شده است. این ماده در پودرهای شوینده نه تنها ارزان قیمت می باشد بلکه باعث افزایش خاصیت پاک کنندگی و ازدیاد خاصیت تعلیق آن نیز می شود. و بر روی خاصیت کلوئیدی سیستم تمیز کن نیز اثر می گذارد. امروزه پودرهای شوینده فسفاتی مسائل زیست محیطی زیادی را به بار آورده اند و تولیدکنندگان مواد شوینده با خارج کردن تری پلی فسفات سدیم از فرآیند، تغییراتی را در پودرهای شوینده بوجود آورده است. بسیاری از تولیدکنندگان سولفات سدیمرا جایگزین کرده اند و به طور کلی امروزه حدود یک سوم وزن مواد شوینده مصرفی در ماشین های لباس شویی ، سدیم سولفات می باشد.

صنایع شیشه سازی : بیشتری مصرف سولفات سدیم در صنایع شیشه سازی برای تولید شیشه های تخت به روش فلوت است و در تولید سایر محصولات شیشه ای نظیر ظروف شیشه ای ، بطری های شیشه ای دارویی و طبی ، شیشه های مخصوص ( پیرکس ، فایبرگلاس ، شیشه های آزمایشگاهی ) مورد استفاده قرار می گیرد. سولفات سدیم در داخل کوره های ذوب شیشه به اکسید های SO3 و Na2O تجزیه شده و گازهای حاصله در داخل مذاب تولید حباب های بزرگ می نماید و ضمن اینکه حباب ها می خواهند از سطح مذاب خارج شوند ، همراه خود حباب های ریز موجود در داخل گدازه شیشه ( حباب هاب هوا ) را خارج می کنند و از وجود این حباب های ریز در شیشه جلوگیری می کنند و برا این اساس سدیم سولفات از کف کردن و تشکیل حباب که غالبا به صورت شناور در داخل شیشه ظاهر می شود، به هنگام ذوب جلوگیری می نماید و کیفیت ظاهری و عملکردی شیشه را بهبود می بخشد. به علاوه سولفات سدیم به عنوان کمک ذوب باعث افزایش سرعت ذوب سیلیس شده و در عین حال تمایل گازهای قلیایی را برای تشکیل حباب کاهش می دهد لذا از تولید سیلیس در داخل کوره جلوگیری نموده و باعث ارتقا کیفیت شیشه های سیلیسی می گردد.

صنایع تولید کاغذ : مصرف عمده سولفات سدیم در صنایع کاغذ سازی در تهیه خمیر کاغذ کرافت است. این ماده معدنی در طی یک فرآیند شیمیایی مخصوص به خود ، در تشکیل خمیر مایه کاغذ کرافت موثر است. این نوع کاغذ در ساخت پاکت های بسته بندی سیمان ، کارتن و مقوا کاربرد فراوان دارد. در فرآیند تولید کاغذ کرافت از سولفید سدیم برای هضم خاشاک و چوب استفاده می شود. هیدروکسید سدیم و سولفید سدیم مورد نیاز نیز از سولفات سدیم تامین می شود.

روش تولید سولفات سدیم :

به دلیل فراوانی ذخایر سولفات سدیم در ایران و همچنین عدم وجود واکنش شیمیایی در فرآیند فرآوری و در نتیجه ، سادگی تجهیزات ، نکات فنی و شرایط عملیاتی ، از حدود 50 سال قبل در ایران سولفات سدیم به روش سنتی تولید شده است. به طور کلی سولفات سدیم به سه صورت صورت می گیرد که در تمامی این روش ها مراحل زیر انجام می گیرد.

انحلال خاک دارای سولفات سدیم

جدا کردن مواد نامحلول در آب

تولید بلور سولفات سدیم آبدار

ذوب و خشک کردن بلور سولفات سدیم

1. روش سنتی : در این فرآیند ابتدا خاک دارای سولفات سدیم را در آب حل نموده و مواد ته نشین شده را جدا می کند سپس محلول سولفات سدیم را در داخل تشتک هایی ریخته و آن را در معرض سرمای شب قرار می دهند در اثر این عمل بلورهای سولفات سدیم آبدار با نام تجاری نمک گلوبر تشکیل می شوند که دارای 10 مولکول آب متبلور هستند و در نهایت بلورهای تهیه شده را در یک کوره دوار دستی خشک می کنند تا پودر سولفات سدیم بدون آب تهیه شود. خلوص سولفات سدیم تولیدی 92 تا 96 در صد می باشد.

2. روش تبخیر مستقیم : این روش یک روش منحصر به فرد در ایران بوده که در سطح جهان نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته است . در سال های پیش این روش در کارخانه تهران کمیکال انجام می گرفته است در این روش در مرحله اول جدا کردن مواد نا محلول به ویژه رس از ماده معدنی انجام می گرفته و پس از آنکه یک محلول از سولفات سدیم با درجه خلوص 29% تولید شد آن محلول را در تبخیرکننده های بخاری و تحت خلا نسبی تا حد فوق اشباع گرم و تغلیظ می کنند، در نتیجه این عمل دانه های کریستال انیدر در محلول پیدا شده که در این مرحله دانه ها توسط

3. دستگاه سانتریفیوژ تفکیک شده و سپس برای خشک شدن کامل وارد یک خشک کن دوار می شوند ، محصول خروجی از خشک کن کاملا بدون آب بوده و دارای خلوص 95 تا 98% می باشد.

4. روش تبخیر و تبرید : به طور کلی این روش مبنای کار بسیاری از کارخانه های تولید سولفات سدیم را در جهان تشکیل می دهد در ایران نیز در برخی از واحد ها از جمله کارخانه سولفاتیک و شرکت معدنی املاح ایران ، این روش مورد استفاده قرار می گیرد. براساس این روش ، پس از آنکه محلول سدیم با همان غلظت 29% تهیه شد، در

کریستالیزورهای تحت خلا و به کمک آب سرد، محلول سولفات سدیم را به میرابلیت تبدیل نموده و سپس به کمک سانتریفیوژ کریستال ، میرابلیت را از محلول باقی مانده تفکیک می کنند، میرابلیت تهیه شده در تانکی توسط حرارت بخار ذوب می گردد و محلول اشباع و خالص سولفات سدیم به دست می آید، محلول فوق که ناشی از حل شدن مولکول های سولفات سدیم در آب تبلور خود می باشد، در تبخیر کننده بخاری تغلیظ شده و دامنه های بلور بی آب سولفات سدیم تولید می شودکه با سانتریفیوژ تفکیک و در کوره هوای گرم ، خشک و پودر می شوند.

 

بسته بندی سولفات سدیم :

سولفات سدیم در کیسه های 25 کیلوگرمی و پک های 1 کیلوگرم موجود می باشد.

 

ایمنی سولفات سدیم :

1. حریق : غیر قابل احتراق فیوم سمی و تحریک کننده ایجاد می نماید.

2. بلع و گوارش : استفراغ – تهوع – درد شکمی – اسهال

1.حفاظت چشم : از عینک های مخصوص کار با مواد شیمیایی استفاده شود.

2.حفاظت پوستی : از دستکش مقاوم در برابر آسیب های اسیدی استفاده شود.

3.حفاظت استنشاقی : استفاده از ماسک(ماسک ضد اسید) مناسب با فیلتر قابلیت حذف گازهای آلی و معدنی الزامی می باشد.

4. حفاظت اندام ها : استفاده از لباس(لباس ضد اسید) مقاوم در برابر آسیب مواد شیمیایی توصیه اکید می شود.

5. جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی توصیه می شود در هنگام کار با مواد شیمیایی از چکمه استفاده شود.

کمک های اولیه :

1. حریق : تمامی مواد اطفایی قابل استفاده است.

2. تنفس : هوای تازه – استراحت

3. پوست : شستشوی پوست با آب و صابون

4. چشم : شستشو با آب 15 دقیقه

5. بلع و گوارش : وادار به استفراغ گردد اقدامات درمانی انجام شود.

سدیم سولفات نمک سدیم سولفوریک اسید است. در صورتی که بی‌آب باشد کریستالی سفید با فرمول Na2SO4 تشکیل می‌دهد که آن را تناردیت نیز می‌نامند; و هنگام آب‌پوشی به فرمول Na2SO4·10H2O (دکاهیدرات) تبدیل می‌شود که به آن نمک گلوبر نیز می‌گویند. جامد دیگری از آن هپتاهیدرات(Na2SO4·7H2O) است. با تولید سالانه ۶ میلیون تن از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی است.
این ماده در تولید مواد شوینده و تهیه خمیر کاغذ کاربرد دارد. معمولا در طبیعت به شکل دکاهیدارت یافت می‌شود.

 
مشخصات فیزیکی و مینرالوژیکی:
منابع سولفات سديم داراي گسترش فراواني بوده و يکي از عمومي ترين مواد بسياري از آب هاي معدني همانند آب دريا مي باشد، همچنين سولفات در ريزش هاي جوي وجود داشته و يکي از اصلي ترين محلولهاي موجود در برف و باران مي باشد.
بسياري از درياچه هاي شور در سرتاسر دنيا مقادير مختلفي سولفات سديم دارند، زيرا سديم معمولاً جزو کاتيون هاي غالب است، برخي از متخصصين فرق آنيوني براي اينگونه درياچه ها قائل مي شوند، بدين معني که درياچه هائي که داراي سولفات سديم غالب هستند به عنوان درياچه هاي تلخ و آنهائي را که کربنات غالب دارند به عنوان درياچه هاي آلکالي يا سودا مي نامند.
سولفات سديم در شکل طبيعي اش اگر به صورت نمک آبدار يافت شود به آن- ميرابيليت (Mirabilite) يا نمک گلوبر مي گويند و نوع آب آن به نام تنارديت(Thenardite) مشهور است. سولفات سديم آبدار يا ميرابيليت در طبيعت بيشتر يافت مي شود.
سولفات سديم در درجات مختلف خلوص وجود دارد که به طور تئوريک از – کريستال هاي خالص ميرابيليت هاي شکفته شده تا ترکيب و مخلوطي از ديگر نمک ها و ناخالصي ها يافت مي شود، سولفات سديم يکي از عناصر عمومي بعضي از آب هاي شور مي باشد که از اينگونه منابع مقدار زيادي سولفات به صورت تجارتي استخراج مي شود.
خواص فیزیکی و شیمیایی:
سولفات سدیم از نظر شیمیایی بسیار پایدار است. در درجه حرارت بالا می توان آن را با کاهش سدیم کرد کربو ترمال آن را تبدیل به سولفید کرد.

 

کاربردهای سولفات سدیم در گذشته، حال و آینده:
sodium-sulfate سولفات سدیم ترکیب شیمیایی است که به عنوان ماده معدنی در طبیعت یافت می شود یا از فرآیندهای صنعتی معینی به عنوان یک محصول جانبی به دست می آید. کاربردهای تجاری فراوانی دارد و در رده مواد شیمیایی غیرسمی در شرایط عادی قرار می گیرد. یک بطری یا یک بسته صابون یا مواد شوینده پودری بعضی از فرم های سولفات سدیم است و در بعضی صنایع دیگر مانند کاغذ و پارچه نیز به کار می رود.
کاربرد سولفات سدیم در صابون و مواد شوینده
بخش زیادی از مصرف سولفات سدیم در مواد شوینده در طی 30 سال گذشته به عنوان یک ماده پرکننده (فیلر) بوده است گرچه در این بخش این نیاز به آرامی کاهش دارد می یابد که به دلیل فسفاتی است که به طور سنتی به عنوان پرکننده در مواد شوینده پودری استفاده شده و پی برده اند که می تواند برای محیط زیست مضر باشد. به هر حال، کاربرد سولفات سدیم نیز دارد کاهش می یابد چون نیاز به این مواد پرکننده دارد کاهش می یابد که ناشی از رویکردی است که در زمینه استفاده از مواد شوینده مایع غلیط است به جای اینکه از فرمول های پودری که حجیم تر هم هستند استفاده شود. البته هنوز در پودرهای فرش شویی و ضدیخ ها در پنجره کاربرد دارد.

 

پارچه
تقریبا صدهزار تن سولفات سدیم سالیانه درژاپن و آمریکا برای رنگرزی پارچه ها استفاده می شوند. ترکیبی ایده آل برای این هدف است چون باعث زنگ زدن لوله های فولادی ضدزنگ همچون کلرید سدیم نمی شود. سولفات سدیم به عنوان یک عامل هم سطح کننده است که باعث کاهش بارهای منفی روی پارچه ها می شوند که به رنگ اجازه می دهند که به طور هم سطح نفوذ کند. سولفات سدیم محصول جانبی تولید ریون است و هنگامی که نیاز به ریون ژاپنی کاهش یافت ایالات متحده توانست تا نیاز به این ترکیب را که ژاپن قبل تر تولید می کرد در دست بگیرد.
پالپ چوب
کاربرد چشمگیر دیگر سولفات سدیم در فرآیند کرافت است که به عنوان فرآیند سولفات هم شناخته شده است که برای تولید پالپ چوب است که به طور گسترده ای برای ساختن کاغذ و مواد ساختمانی کاربرد دارد. گرچه در فرآیندهای دیگری نیز کاربرد دارد ولی فرآیند کرافت روشی غالب برای پالپ چوب از دهه 1940 بوده است. این فناوری مستلزم اشباع کردن تراشه های چوب با سولفات سدیم است. چوب گرم می شود که باعث احیای سولفات سدیم به سولفید سدیم می شود. پیوند در سلولز چوب شکسته می شود و آن را نرم و قابل انعطاف می سازد و می تواند از قالب دربیابد.
شیشه
سولفات سدیم در صنعت شیشه هم کاربرد دارد. شیشه سازان اروپایی میزان زیادی از سولفات سدیم را در سال به کار می برند که این میزان به تقریبا صد و ده هزار تن در هر سال می رسد. آمریکا از حدود سی هزار تن در ساخت شیشه استفاده می کنند. سولفات سدیم از ایجاد سفیدی توسط شیشه ذوب شده در طی پالایش و همچنین جریان شیشه جلوگیری می کند. این ترکیب همچنین به عنوان عامل استخراجی در شیشه ذوب شده عمل می کند و باعث حذف حباب های کوچک هوا و نقایص در طی فرآیندهای دمیدن و قالب سازی می شوند.
انبار خشک کردن و گرمایی
در آزمایشگاه، سولفات سدیم اغلب به عنوان ماده خشک کننده خنثی برای مواد آلی است و باعث حذف آب از ترکیبات به طور چشمگیر در دماهای پایین 30 درجه سانتی گراد می شوند. کاربرد مهم دیگر سولفات سدیم در انبار گرمایی است. از آن به عنوان انبار گرمای خورشیدی از دهه 1950 به کار می رفته است چون ظرفیت ذخیره گرمایی بالایی دارد و از حالت جامد به مایع تا دمای 32 درجه سانتی گراد تغییر نمی کند. سولفات سدیم برای ذخیره کردن گرما در کاشی های حرارتی به کار می رود و در سلول های پوشیده شده توسط آب گرم شده با نور خورشید قرار داده می شود و همچنین به عنوان خنک کننده بعضی کامپیوترها و همچنین عایق ها به کار می رود.
امروزه سولفات سدیم هنوز به طور گسترده ای استفاده می شود و احتمالا این امر ادامه دار هم خواهد بود. حتی در بعضی فرآیندهای تولیدی این ترکیب در فازهایی به کار می رود و البته برای اهداف دیگری نیز ممکن است پی ببرند که از این ترکیب می تواند استفاده شود. خواص منحصربفرد انبار گرمایی سولفات سدیم را گزینه ای مناسب برای استفاده در بسیاری از فرآیندها و محصولات در آینده می کند.
• سولفات سدیم، یک ماده بسیار ارزان است. بزرگترین استفاده از آن به عنوان پر کننده در پاک کننده پودر رختشویی است.

• اخیرا یکی دیگر ازموارد عمده استفاده سولفات سدیم، به ویژه در ایالات متحده و کانادا، در فرآیند کرافت برای تولید خمیر چوب است.

• یکی دیگر از برنامه های قابل توجهی برای سولفات سدیم، که به عنوان دومین کاربرد مهم سولفات سدیم در اروپا استفاده میشود در صنعت شیشه سازی است.سولفات سدیم برای حذف حبا ب های کوچک از شیشه کمک می کند.

• سولفات سدیم در تولید منسوجات به ویژه در ژاپن کاربرد مهمی دارد.سولفات سدیم باعث کاهش بار منفی در الیاف می شود و باعث می شود رنگ به طور مساوی دربر روی الیاف نفوذ کند.

 

ایمنی
اگرچه سدیم سولفات به عنوان یک ماده غیرسمی شناخته می‌شود, اما باید با دقت استفاده شود. غبار آن می‌تواند به آسم موقت یا صدمات چشمی منجر شود اما به راحتی با محافظ چشم یا ماسک می‌توان از آن جلوگیری کرد. حمل و نقل آن محدود نشده‌است و در فهرست ایمنی و حفاظتی قرار ندارد.

سولفات سدیم چیست ؟ 

مشخصات محصول سولفات سدیم :

  • نام شیمیایی : سولفات سدیم.
  • اسامی مترادف با سولفات سدیم : سدیم سولفات ، تناردیت ، نمک گلوبر دکاهیدرات ، نمک اسید سولفوریک ، sodium sulfate .
  • گرید محصول : 1. سولفات سدیم صنعتی 2. سولفات سدیم آزمایشگاهی.
  • برند : 1. سولفات سدیم ایرانی 2. سولفات سدیم چینی.
  • فرمول شیمیایی : Na2SO4 .
  • خلوص : سولفات سدیم 99 %.
  • شکل ظاهری : پودر سفید رنگ.
  • حلالیت در آب : قابل حل در آب می باشد.

معرفی سولفات سدیم :  

سولفات سدیم یکی از عمومی ترین مواد از آب های معدنی همانند آب دریا می باشد، همچنین سولفات سدیم در ریزش های جوی وجود داردکه یکی از اصلی ترین محلول های موجود در برف و باران می باشد. بسیاری از دریاچه های شور در سراسر دنیا مقادیری سولفات سدیم دارند زیرا سدیم جزو کاتیون های غالب است.

موارد مصرف و کاربرد سولفات سدیم :

سولفات سدیم در صنایع مختلف کاربرد دارد :

1.صنایع پودر شوینده

2.صنایع شیشه سازی

3.صنایع کاغذ سازی ( کاغذ کرافت )

4.صنایع تولید سولفور سدیم

5.صنایع نظامی

6.صنایع نساجی و رنگرزی

7.دارو سازی

8.عکاسی

9.صنایع خوراک دام

قابل ذکر است که استفاده از این محصول در مقایسه با سه صنعت زیر قابل مقایسه نیست.

صنایع پودر شوینده :

مصارف پودرهای شوینده و پاک کننده با سرعت زیادی توسعه می یابد، خنثی بودن سولفات سدیم در دماهای پایین و تمایل به واکنش در دماهای بالا موجب استفاده از آن به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی صنایع شوینده به عنوان یکی از بهترین پاک کننده ها و حلال ها شده است. این ماده در پودرهای شوینده نه تنها ارزان قیمت می باشد بلکه باعث افزایش خاصیت پاک کنندگی و ازدیاد خاصیت تعلیق آن نیز می شود. و بر روی خاصیت کلوئیدی سیستم تمیز کن نیز اثر می گذارد. امروزه پودرهای شوینده فسفاتی مسائل زیست محیطی زیادی را به بار آورده اند و تولیدکنندگان مواد شوینده با خارج کردن تری پلی فسفات سدیم از فرآیند، تغییراتی را در پودرهای شوینده بوجود آورده است. بسیاری از تولیدکنندگان سولفات سدیم را جایگزین کرده اند و به طور کلی امروزه حدود یک سوم وزن مواد شوینده مصرفی در ماشین های لباس شویی ، سولفات سدیم می باشد.

صنایع شیشه سازی :

بیشتری مصرف سولفات سدیم در صنایع شیشه سازی برای تولید شیشه های تخت به روش فلوت است و در تولید سایر محصولات شیشه ای نظیر ظروف شیشه ای ، بطری های شیشه ای دارویی و طبی ، شیشه های مخصوص ( پیرکس ، فایبرگلاس ، شیشه های آزمایشگاهی ) مورد استفاده قرار می گیرد. سولفات سدیم در داخل کوره های ذوب شیشه به اکسید های SO3 وNa2O تجزیه شده و گازهای حاصله در داخل مذاب تولید حباب های بزرگ می نماید و ضمن اینکه حباب ها می خواهند از سطح مذاب خارج شوند ، همراه خود حباب های ریز موجود در داخل گدازه شیشه ( حباب هاب هوا ) را خارج می کنند و از وجود این حباب های ریز در شیشه جلوگیری می کنند و برا این اساس سولفات سدیم از کف کردن و تشکیل حباب که غالبا به صورت شناور در داخل شیشه ظاهر می شود، به هنگام ذوب جلوگیری می نماید و کیفیت ظاهری و عملکردی شیشه را بهبود می بخشد. به علاوه سولفات سدیم به عنوان کمک ذوب باعث افزایش سرعت ذوب سیلیس شده و در عین حال تمایل گازهای قلیایی را برای تشکیل حباب کاهش می دهد لذا از تولید سیلیس در داخل کوره جلوگیری نموده و باعث ارتقا کیفیت شیشه های سیلیسی می گردد.

صنایع تولید کاغذ :

مصرف عمده سولفات سدیم در صنایع کاغذ سازی در تهیه خمیر کاغذ کرافت است. این ماده معدنی در طی یک فرآیند شیمیایی مخصوص به خود ، در تشکیل خمیر مایه کاغذ کرافت موثر است. این نوع کاغذ در ساخت پاکت های بسته بندی سیمان ، کارتن و مقوا کاربرد فراوان دارد. در فرآیند تولید کاغذ کرافت از سولفید سدیم برای هضم خاشاک و چوب استفاده می شود. هیدروکسید سدیم و سولفید سدیم مورد نیاز نیز از سولفات سدیم تامین می شود.

روش تولید سولفات سدیم :

به دلیل فراوانی ذخایر سولفات سدیم در ایران و همچنین عدم وجود واکنش شیمیایی در فرآیند فرآوری و در نتیجه ، سادگی تجهیزات ، نکات فنی و شرایط عملیاتی ، از حدود 50 سال قبل در ایران سولفات سدیم به روش سنتی تولید شده است. به طور کلی سولفات سدیم به سه صورت صورت می گیرد که در تمامی این روش ها مراحل زیر انجام می گیرد.

انحلال خاک دارای سولفات سدیم

جدا کردن مواد نامحلول در آب

تولید بلور سولفات سدیم آبدار

ذوب و خشک کردن بلور سولفات سدیم

1.روش سنتی :

در این فرآیند ابتدا خاک دارای سولفات سدیم را در آب حل نموده و مواد ته نشین شده را جدا می کند سپس محلول سولفات سدیم را در داخل تشتک هایی ریخته و آن را در معرض سرمای شب قرار می دهند در اثر این عمل بلورهای سولفات سدیم آبدار با نام تجاری نمک گلوبر تشکیل می شوند که دارای 10 مولکول آب متبلور هستند و در نهایت بلورهای تهیه شده را در یک کوره دوار دستی خشک می کنند تا پودر سولفات سدیمبدون آب تهیه شود. خلوص سولفات سدیم تولیدی 92 تا 96 در صد می باشد.

2.روش تبخیر مستقیم :

این روش یک روش منحصر به فرد در ایران بوده که در سطح جهان نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته است . در سال های پیش این روش در کارخانه تهران کمیکال انجام می گرفته است در این روش در مرحله اول جدا کردن مواد نا محلول به ویژه رس از ماده معدنی انجام می گرفته و پس از آنکه یک محلول از سولفات سدیم با درجه خلوص 29% تولید شد آن محلول را در تبخیرکننده های بخاری و تحت خلا نسبی تا حد فوق اشباع گرم و تغلیظ می کنند، در نتیجه این عمل دانه های کریستال انیدر در محلول پیدا شده که در این مرحله دانه ها توسط دستگاه سانتریفیوژ تفکیک شده و سپس برای خشک شدن کامل وارد یک خشک کن دوار می شوند ، محصول خروجی از خشک کن کاملا بدون آب بوده و دارای خلوص 95 تا 98% می باشد.

3.روش تبخیر :

به طور کلی این روش مبنای کار بسیاری از کارخانه های تولید سولفات سدیم را در جهان تشکیل می دهد در ایران نیز در برخی از واحد ها از جمله کارخانه سولفاتیک و شرکت معدنی املاح ایران ، این روش مورد استفاده قرار می گیرد. براساس این روش ، پس از آنکه محلول سدیم با همان غلظت 29% تهیه شد، در کریستالیزورهای تحت خلا و به کمک آب سرد، محلول سولفات سدیم را به میرابلیت تبدیل نموده و سپس به کمک سانتریفیوژ کریستال ، میرابلیت را از محلول باقی مانده تفکیک می کنند، میرابلیت تهیه شده در تانکی توسط حرارت بخار ذوب می گردد و محلول اشباع و خالص سولفات سدیم به دست می آید، محلول فوق که ناشی از حل شدن مولکول های سولفات سدیم در آب تبلور خود می باشد، در تبخیر کننده بخاری تغلیظ شده و دامنه های بلور بی آب سولفات سدیم تولید می شودکه با سانتریفیوژ تفکیک و در کوره هوای گرم ، خشک و پودر می شوند.

 بسته بندی سولفات سدیم :

سولفات سدیم در کیسه های 25 کیلوگرمی و پک های 1 کیلوگرم موجود می باشد.

ایمنی سولفات سدیم :

خطرات :

  1. حریق : غیر قابل احتراق فیوم سمی و تحریک کننده ایجاد می نماید.
  2. بلع و گوارش : استفراغ – تهوع – درد شکمی – اسهال

پیشگیری :

  1. تنفس : انجام تهویه
  2. پوست : استفاده از دستکش حفاظتی
  3. چشم : استفاده از عینک ایمنی
  4. بلع و گوارش : از خوردن ،آشامیدن و سیگار کشیدن در محیط کار اجتناب کنید.

کمک های اولیه :

  1. حریق : تمامی مواد اطفایی قابل استفاده است.
  2. تنفس : هوای تازه – استراحت
  3. پوست : شستشوی پوست با آب و صابون
  4. چشم : شستشو با آب 15 دقیقه
  5. بلع و گوارش : وادار به استفراغ گردد اقدامات درمانی انجام شود.

  6. سولفات سدیم

    Na2SO4

     

    معرفی محصول

     معرفی سولفات سديم:

    منابع سولفات سديم داراي گسترش فراواني بوده و يکي از عمومي ترين مواد بسياري از آب هاي معدني همانند آب دريا مي باشد، همچنين سولفات در ريزش هاي جوي وجود داشته و يکي از اصلي ترين محلولهاي موجود در برف و باران مي باشد.

    بسياري از درياچه هاي شور در سرتاسر دنيا مقادير مختلفي سولفات سديم دارند، زيرا سديم معمولاً جزو کاتيون هاي غالب است، برخي از متخصصين فرق آنيوني براي اينگونه درياچه ها قائل مي شوند، بدين معني که درياچه هائي که داراي سولفات سديم غالب هستند به عنوان درياچه هاي تلخ و آنهائي را که کربنات غالب دارند به عنوان درياچه هاي آلکالي يا سودا مي نامند.

     کاربرد محصول

    سولفات سدیمسولفات سدیم :

    در ایران صنایع عمده مصرف كننده سولفات سدیم به ترتیب صنایع پودر شوینده، صنایع شیشه‌سازی و صنایع كاغذسای (كاغذ كرافت) می‌باشند.

    لازم به ذكر است كه صنایع دیگری از جمله صنایع تولید سولفور سدیم، صنایع نظامی، صنایع نساجی و رنگرزی، داروسازی، عكاسی و خوراك دام از مصرف كنندگان این ماده معدنی در ایران می‌باشند كه در درجه دوم اهمیت قرار دارند، میزان مصرف این صنایع در سال در مقایسه با سه صنعت دیگر قابل توجه نمی‌باشد.

    آنالیز محصول

    SODIUM SULPHATE

     

    برچسب ها:
    کاربرد سولفات سدیم،سولفات سدیم چیست؟،سولفات سدیم،دی آمونیوم سولفایت،سولفات هیدروژن آمونیوم ،دی آمونیوم سولفات،نمک دی آمونیوم اسید سولفوریک،قیمت سولفات سديم،سفارش سولفات سديم،فروش سولفات سديم،خرید سولفات سديم،آنالیز سولفات سديم،معرفی سولفات سديم،ویژگی هایسولفات سديم،نام های دیگر سولفات سديم،نوع بسته بندی سولفات سديم،شرایط نگهداری سولفات سديم،محل تولید سولفات سديم،فرمول سولفات سديم،فرمول شیمیایی سولفات سديم،نام علمی سولفات سديم،Sodium Sulfate،Na2SO4

  7. 100 هزار تن سولفات سدیم در شرکت املاح ایران تولید شد

    اراک - ایرنا - سولفات سدیم، نمک سدیم سولفوریک اسید است و به عنوان ماده اصلی در تهیه پودرهای شوینده کشور کاربرد دارد و تالاب کویری میقان اراک به عنوان ذخیره گاه اصلی این ماده معدنی است وشرکت املاح معدنی ایران، در 10 ماه گذشته 100 هزار تن سولفات سدیم تولید کرده است.

    رضا عروجی مدیر مجتمع شرکت املاح معدنی ایران در خصوص عملکرد و طرح های در دست اجرای این شرکت به سئوالات خبرنگار ایرنا پاسخ داد.
    س: شرکت املاح ایران چند درصد از سولفات سدیم کشور را تولید می کند و چه میزان آن در اراک تولید می شود؟
    ج: شرکت املاح ایران 80 درصد از سولفات سدیم کشور را تولید می کند که از این میزان 70 درصد آن در اراک تولید می شود.

    س: آیا صادرات در این شرکت رونق دارد؟
    ج: در شرایط فعلی که استراتژی اساسی بر تامین نیاز داخلی گذاشته شده این شرمت صادرات ندارد و تمامی تولیدات برای تامین نیازهای داخلی در سطح کشور توزیع می شود.

    س: آیا تولیدات این شرکت کفاف نیاز داخل را می هد یا در زمینه تامین سولفات سدیم کشور نیاز به واردات هم دارد؟
    ج. خیر، همه نیازهای کشور تامین نمی شود و سالانه 80 تا 100 هزار تن از این ماده اولیه باید واردات شود تا در صنایع شوینده و سایر زیربخش ها به مصرف برسد.

    س: کاربری اصلی ماده معدنی سولفات سدیم در چه حوزه ای است؟
    ج:صنایع شوینده بیشترین مصرف کننده ماده معدنی سولفات صدیم به عنوان ماده پایه هستند به طوری که 40 درصد از مواد پایه این پودرها از سولفات سدیم تشکیل می شود و از این منظر تولید سولفات سدیم به عنوان نوعی محصول استراتژی محسوب می شود که توزیع سولفات سدیم تولیدی این شرکت بر اساس نظر و تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور صورت می گیرد و شرکت املاح در این راستا هیچ دخالتی ندارد.

    س: شرکت املاح ایران از ابتدای امسال تاکنون چه میزان برداشت ماده معدنی از تالاب میقان اراک داشته است؟
    ج: این شرکت در سال جاری 700 هزار تن برداشت ماده معدنی از سطح در اختیار در تالاب کویری میقان اراک برداشت معدنی داشته و پیش بینی می شود که تا پایان سال این میزان به 120 هزار تن افزایش یابد.

    س: گویا این شرکت طرح توسعه صنعتی برای افزایش ظرفیت تولید داشت در خصوص ان توضیح دهید؟
    ج: بر اساس نظر گروه پویندگان سبز، طرح توسعه و فعالیت فعلی این شرکت به لحاظ آلودگی های زیست محیطی هیچ مشکلی ندارد و در راستای اجرای این طرح مکاتبات فراوانی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان محیط زیست صورت گرفته و امید است هر چه زودتر به نتیجه برسد چرا که توسعه حوزه تولید در این واحد صنعتی با هدف خودکفایی در تولید ماده معدنی سولفات سدیم دنبال می شود.

    س.:مزیت های اجرای طرح توسعه شرکت املاح ایران چیست؟
    ج: اجرای این طرح علاوه بر افزایش تامین نیازهای داخلی و کاهش واردات نقش موثری در صرفه جویی ارزی و اشتغال دارد و انتظار می رود که همراهی لازم در این زمینه صورت بگیرد.

    س: با اجرای طرح توسعه شرکت املاح ایران چه تعداد اشتغال جدید ایجاد می شود؟
    ج: این شرکت می کوشد که با به ثمر رساندن طرح توسعه قدمی در راستای کاهش معضل بیکاری در اراک بردارد و با اجرای این طرح 70 تا 100 فرصت شغلی جدید به صورت مستقیم ایجاد خواهد شد.

    س: نظر محیط زیست استان مرکزی در خصوص اجرای طرح توسعه شرکت املاح معدنی ایران چیست؟
    ج: این شرکت خود را متعهد به حفظ منابع پایه منطقه می داند و به هیچ عنوان قصد تخریب محیط زیست را ندارد و طبق نظر کارشناسان با اجرای این طرح آسیبی به تالاب میقان اراک وارد نمی شود و امید است اداره کل محیط زیست نیز همکاری خوبی در این زمینه با شرکت املاح داشته باشد.

    س: تعهدات سال گذشته شرکت املاح ایران در خصوص تالاب میقان اراک به کجا رسیده است؟
    ج: سال گذشته در راستای رفع برخی نگرانی های زیست محیطی در خصوص تالاب میقان تعهداتی از سوی شرکت املاح معدنی ایران پذیرفته شد که تمامی موارد با جدیت تمام دنبال شده است،یکی از نگرانی ها در خصوص آب گذرهای زیر جاده ای بود که این مهم تا پایان سال جاری به اتمام می رسد و در هر دهنه چهار لوله موازی به قطر یک متر قرار می گیرد.
    نگرانی دیگر در زمینه ایجاد فضای سبز بود که عملیات اجرای این طرح نیز آغاز شده و سهم در نظر گرفته شده برای سال 95 حداکثر تا فرودین ماه سال 96 اجرایی می شود.

    س: چه میزان فضای سبز باید توسط شرکت املاح ایران انجام شود؟
    ج: سالانه 50 هکتار فضای سبز به شکل بوته کاری و بر اساس شرایط تالاب میقان اراک باید ایجاد شود.

    س: تعهدات دیگر شرکت املاح معدنی ایران در زمینه سطح جاده به کجا رسیده است؟
    ج. تا زمانی که عملیات آب گذرهای زیر جاده به اتمام نرسد نمی توان عملیات سطح جاده را اجرایی کرد اما، در این خصوص نیز برنامه و تمهیدات لازم پیش بینی شده و این مهم نیز در دستور کار قرار دارد.
    نگرانی دیگر مطرح شده برای تالاب میقان اراک انتقال باطله های تولید بود که در این راستا نیز مشاور گرفته شده است.
    طرح اولیه مشاور در خصوص انتقال باطله ها به دلیل اینکه پمپ های پیش بینی شده در اجرای این طرح قابل ساخت در کشور نبود با مخالفت همراه شد و هم اکنون طرح دیگر که از سوی گروه پویندگان سبز نیز پیشنهاد شده بود در دست بررسی است و منتظر گزارش نهایی مشاور هستیم.

    س: در خصوص مشکل قطعی سیستم برق شرکت املاح معدنی اقدامی انجام گرفته است؟
    ج: بله در این خصوص پست اختصاصی برق برای شرکت ایجاد شد و قبل از ایجاد این پست مشکلات زیاد بود اما با استقرار این پست اختصاصی نگرانی ها به کلی رفع شده است.
    دستگاه های این شرکت به قطعی برق بسیار حساس است و اگر 16 ثانیه برق قطع شود سولفات سدیم داخل دستگاه ها به یکدیگر می چسبد و برای جداسازی آن ها باید تمام دستگاه ها تخلیه شود و با این کار 24 ساعت توقف در کار ایجاد می شود.

    س: تولید نمک هیدرومیل در واحد گرمسار شرکت املاح ایران به کجا رسیده است؟
    ج: نمک با روش هیدرومیل برای امور صنعتی کاربرد دارد و تولید آن از نیمه دوم امسال در واحد گرمسار با ایجاد 60 نفر اشتغال مستقیم جدید آغاز شده است.
    شرکت املاح معدنی ایران از سال 1363 تاسیس شده که واحد گرمسار این شرکت در سال 73 و مرحله نخست واحد اراک آن در سال 1379 و مرحله دوم آن در سال 1384 به بهره برداری رسیده است.
    واحد کارخانه ای شرکت املاح معدنی ایران در اراک در زمینی به وسعت 32 و شش دهم هکتار ایجاد شده و فعالیت آن به صورت شبانه روزی است.
    87 درصد سهام شرکت املاح معدنی ایران مربوط به سازمان تامین اجتماعی شرکت سهامی عام است و جزء شرکت های بورسی نیز است.
    شرکت املاح ایران برابر پروانه بهره برداری، سالانه حق برداشت معدنی 600 هزار تن سولفات سدیم از تالاب کویری میقان اراک را داراست که قانون اجازه 25 درصد بیشتر یا کمتر از آن را نیز داده شده است.
    پروانه اولیه این شرکت 10 ساله صادر شده و پروانه تمدید شده نیز 25 ساله است که اعتبار قانونی آن از سال 90 به مدت 25 سال آغاز شده اما تمدید از سال 89 صورت گرفته است.





:: برچسب‌ها: سولفات سدیم ,
:: بازدید از این مطلب : 1447
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: